esmaspäev, aprill 18, 2005

kriitika

"tere lapsed, tänase tunni teema on avaliku arvamuse mõju meie käitumisele. mis te sellest arvate? kas meedia - kirjalik, audio ja visuaalne mõjutab teie suhtumist, käitumist jne?" kohmetud pilgud täis arusaamatust vaatavad mulle otsa. teatud selginemine saabub, kui annan näitlikustava materjalina lauale cosmopolitani. lõpuks teatavad tütarlapsed esireast - "minu meelest on cosmo väga huvitav ja mitmekülgne ajakiri, loen seda iga kuu ja alati on uut ja huvitavat informatsiooni." olin hetkeks kohmetunud ja teatasin peale hingetõmbepausi "väga hea, seega ühe arvamuse kohaselt on see huvitav ajakiri, mida teised arvavad????!!!!!"

üldhariduskoolidesse tuleks integreerida aine "kriitiline mõtlemine" - muidu tulevadki sellised väga sisukad lõpukirjandid stiilis "rahvustunne on oluline ja eksistents on raske", millesse on põimitud paar tsitaati heideggerilt ja tammsaarelt.
aga võib-olla polegi kriitikameele kasvatamine eesmärgiks, sest, kes siis ometi tarbiksid kogu seda meediapläma; ja kui kõik oleksid ühtmoodi kriitilised, kes siis lõpuks on kriitiline? ehk tuleks ka ligipääsu kõrgharidusele hakata üha enam piirama, sest kokkadest, torulukseppadest ja teistest oskustöölistest on rohkelt puudus - liiga paljud tahavad olla Kõrgelt Haritud. ometi ei kaasne selle kõrge haridusega alati ka kriitikameel, pigem üleolevus ja diletantlik snobism. kokk või toruluksepp võiks ju ka kriitiliselt mõelda osata ja miks mitte sellesse keskkoolis panustada - lõppeks ei jõua ju sinnagi paljud.

Kommentaare ei ole: